35 comments on “AHMEDE XANE HAYATI,ESERLERİ,TÜRBESİ,MEM-U ZİN

  1. Xani baba,buyuk bir zat filozof şair yazar ve ayni zamandabuyuk bir evliyadir sizler e xani baba,nin bir mucizesini anlatayim
    Adamin biri mallarini borç verir ve borç günü gelir adam hakkını almaya gider borçlu zorba bir adam,miş borcunu ödemez üstelik adami döver adam gider kadiye şikayet eder oradada eli boş döner çaresiz kalir ağlayarak evin yolunu tutar yolda birisi sorar neye ağlarsin adam zorbadan hakkımı alamadim üstelik dayak yedim kadiye gittim şikayet ettim kovuldum çaresiz kaldim ona ağlarim demiş öbür adam demişki sen xani baba,nin yanina git o senin hakkini aliradam kimdir o adam o buyuk bir zattir adi şeyh ahmed,i xanidir falan kahvehanede bulursun adam gider kahvehaneye girer bakarki oturanlarin hepsi devlet memuri adam geri döner çünkü adam xani baba,nin sarikli cubbeli biri duşuncesinde idi ama öyle biri orada yoktu fakat xani baba adamin duşunduğu gibi giyinemezdi çünkü devlet memuru idi adam tam kapidan çikmak uzere iken biri çağirir amca gel gel der adam gider bana mi çağirdin der ewet kime baktiniz der adam da baktiğim kişi burada yok der xani baba aradiğin kişi benim der adam inanmaz ve xani baba zorbanin köyüne doğru elini uzatarak git hakkini al gel der adam adam ben gittim dayak yedim bu sefer gitsem zorba beni öldürür xani baba sen git hakkını almazsan gel benden al demiş ve adam çaresiz zorbanin köyün yolunu tutmuş zorbanin evine varmiş zorba çikmiş ve bir gözü bağli imiş zorba yalvarmiş sana hakkının iki mislini vereyim beni bir daha xani babaya şikayet etme demiş çünkü xani baba parmağini uzatiğinda adamin bir gözünü kör etmiş. ALINTIDIR

  2. Botan bölgesinde Zeynuttin adında bir bey vardı. Bu bey dürüstlüğü ve adaletiyle tanınmış biriydi. Bu Bey\’in Zin ve Siti adında iki tane kızkardeşi vardı. Bu kızlar güzellikleriyle bölgede ün salmışlardı. Botan bölgesinde her sene baharın gelişini kutlamak için Newroz kutlaması olurdu. Bu Kutlamaya kadın, erkek, çocuk, yaşlı herkes katılırdı. Bu kutlamaya Mem ve Tajdin adlı iki gençte katılmıştı. Bu gençler bölgede cesaretleri ve dürüstlükleriyle tanınırlardı ve herkes bu iki çok severdi. Mem ve Tajdin Newroz\’da Zin ve Siti\’yi gördüler ve gördükleri gibi onlara aşık oldular. Zin ile Siti\’de bu iki gence aşık olmuştu. Orada birbirlerine yüzüklerini verip, birbirlerine söz verdiler. Daha sonra Tajdin Siti\’yi Botan Bey\’inden istedi. Bey buna sevindi ve onları evlendirdi. Sıra Mem ile Zin\’e gelince işler biraz karışır, çünkü Botan Bey\’inin Beko adında bir yardımcısı vardı ve bu adam düzenbaz, hilekar, fesatçı biriydi. Beko bu evliliği istemiyordu. Beko, Botan Bey\’ini Mem ile Tajdin\’in onun yerinde gözü olduğuna inandırdı. Bunun üzerine, Botan Bey\’i onları evlendirmeyeceğine yemin etti. Ancak adil biri olduğu için Mem\’i Satranç oynamaya davet etti. Onlar oyun oynarken Zin onları camdan izliyordu. Mem ilk oyunu kazandı. Zin\’in camdan baktığını farkeden Beko, onlara yerlerini değiştirmelerini teklif etti ki, Mem Zin\’i görüp oyunu kaybetsin diye. Lakin öyle oldu. Mem Zin\’i gördükten sonra oyunu tamamen unuttu ve sadece Zin\’e bakıyordu. Böylelıkle oyunu kaybetti. Bunun üzerine, Botan Bey\’i Mem\’i zindana attı. Aç ve susuz bırakıldı. Bunu duyan halk isyan etmeye başladı. Botan Bey\’i halkın isyanını durdurmak için Mem\’i affetmek zorunda kaldı ve Zin\’e Mem\’i affettiğini söyledi. Zin, Mem\’i görmek için zindana koştu ama zaten ölü gibi olan zayıf Mem Zin\’i görmenin heyecanıyla orada öldü. Zin, Mem\’in ölümüne dayanamayıp kendini yüksek bir yerden Dicle nehrine bıraktı. Bunu duyan Tajdin, gidip önce Beko\’yu öldürdü, sonra da ikisinin mezarını yanyana yaptırdı. Rivayete göre Beko onları orda da rahat bırakmamış ve ikisinin mezarının ortasında siyah bir Fidan yetişmiş.

  3. okurken tüylerim diken diken oldu filmini izlemiştim ama kendi kültürümüzü tam bilmediyimizi ve öğrenmeye gayret etmediğimizi düşündüm çünkü hala bize ‘başkasının bağı eyval gözükür’ eğitimimizi kendi dilimizde alamamak türk edebiyetını daha büyük göstermiş ama tek başına ahmede xane bu nun yanluş olduğunu kanıtladı o nun büyüklüğü karşısında eğiliyorum

  4. ben urfada yaşayan bir kürd vatandaşıyım ve kürd oluşumdanda gurur duyuyorum ve kürdlerin efsaneleri gerçeklik güzellik bi o kadarda tertemiz olduğunu görebiliyoruz onun için tüm dünya kürd halklarını yine bir arada yanyana omuz omuza görmek temennisi ile tüm kürd halklarına sevgilerimi sunuyorum ve saidi kürdinin dediyi gibi tüm kürd halkları birbirlerinin soyudurlar birbirinizden ayrılmayın bir vücud olmamızın zamanı geldi artık

  5. bu errmişlerin kitabını yasaklıyorlar ana dilini yasaklıyorlar bide diyorlarki kürtler haksız siz kahrınızdan ölsenizde bu dili unutmayacağız yazıklar olsun böyle devlete

  6. ez geveri’me (hakkari yüksekovalıyım) ez herdem dı bıjim gelémın vılleh bılleh jı wé cihané da yek gel veki gelé kurt pakıj,vıjdan,insan,u hejkır akıl u devlement nine. em hemu xızmın day babı gelé kurt yeke em yekın em çıma bın desté va rezilane da em ji rezilın verın em carekdi bın yek dınyayé hejin. ez jı ber e.xani dı cevım u hurmet dıkım. ev mamusteme yé en mezıne. zor spas gelo.

  7. kürt deilim ama gerçekten harika ahmedi hani baba’nın dizelerini, hayatını, aldığım kitapları keyifle okuyorum.tşk..

  8. yazı güzel her ne kadar yüzeysel ve basit alsalarda idare eder bir yazı lakin yanlış bir tabir var.şu:’Diyebiliriz ki Xanî, Zedüştlük inancının düalizminden etkilenmiştir’. bu yanlış bir ifadedir düzeltilmesini ve bilginin biraz daha sağlam kaynaklardan aktarılmasını diliyorum .

  9. mem u zin in aşkını anlatan destansı bir öyküyü kitap haline getiren ahmedi xaniye sonsuz teşekkürlerimizi bir borç biliriz ahmedi xani gibi birisi kolay yetişmiyor

  10. Kürt halkı olarak Kulturel değerlerimize ve tarihimize sahip çikmak zorundayız Bu değerler dört parca daki halkları yakında ilgilendiriyor

  11. ya ahmede ahmede xane kendısı kurttur ve kendısı kurtler arssında kurtlerın babası olarak bılınır ve onda ırkcıkı dıye bı ayrılcalık yoktu o ınsanı ınsan oldugu ıcn sever de en dorusuda buzaten bı ınsanı ırkı ıcın seveceksen sende kı sorun dur sende ınsaık duygusu ya yok yada sen ınsan degıl sın turkıyede ınsan her dıne her dılı konuşur kımde buna bışey dıyemez bence hıc kımse bır ınsanın dılını ve dınını sorgulamaya hakı yoktur

  12. bütün arkadaşlara SeLaM ve SaYGıLaR..
    Geçmiş zamanlarda medeniyet ve uygarlıkların doğum yeri oLan Mezopotomyadan oLan ve asil bir halktan olan ( bütün ırklar YARADANINDAN ötürü asildir ancak kürtler bugün gelişmiş dünyanın gelişimine katkıda bulundukları için ayrı bi asalete sahiptirler örnk ilk yazıyı bulanlar yerleşik yaşama geçenler hayvancılık yapıp hayvansal ürünlerden faydalanmaya başlamayı öğrenip dünyaya öğreten mezopotamya halklarından olduklarından) Filozof, şeyx Ahmedé Xanénin günümüzde olduğu gibi ozamanlardada kürtlertin özerinde birtakım baskılar olmasına rahmen bu şaheserleri yazabilmiş ve günümüze aktara bilmiştir. şimdi kendim diyorum allahım o zatın zamanında yaşamış olsaydımda onun kapısına köle olaydım ama ne o şuan yaşıyor nede bizler ozamana geri dönebiliriz ancak bize çok mükemmel bir miras bırakmış!! onun yaşam felsefesini anlamak çok güzel arkadaşlar sizlere tavsiyem onun kitaplarını alın okuyun ve onu tanıyın.. onu burda yazıp anlatan emektarlara ve yorumlarıyla katkıda bulunan dostlara herkese teşekkür..

    • Asalet ALLAH tarafından insanlara bahşedilen hasletlerdendir. SELAHHATİN EYÜBİ’ye yenilen ASLAN YÜREKLİ RİŞARD ülkesi ingiltereye döndüğünde, KRALİÇESİNE şöyle der,” orta doğuda bizden daha centilmen ve asil bir halk olan KÜRTLER var.” Onun için birinci dünya harbinde İNGİLİZLER kudus’u alınca ingiliz komutan SELAHATTİN EYÜBİ’nin mezarının başına gelir ve şöyle seslenir.”kalk selahattin biz geldik”.

  13. ALLAHIM sen varlığı ebedi olan bakisin,ben ise gelib geçici bir faniyim Sen mülk sahibi maliksin ben ise senin kölen olan memlüküm Sen gercek izzet sahibi olan azizsin ben ise aciz ve zelilim Sen sonsuz ihsan sahibi muhsinsin ben ise günah ve kötülük işleyen bir asiyim Sen günahları bol bol bağışlayan gafursun ben ise bir günahkarım öyle ise sen be…

  14. yani derler tarih yalan soylemez soyle geri tarihe bi bakiyoruz iste efendi araplar farslar turkler gecmiste hep dini kulanip alet etmisler ve bu gun halen devametmekteler kurtler tarihde dini kulanmadilar allaha sukur ondandir anlimiz aktir allah katinda ben bunu halen bu gun kurdun yasaminda guruyorum geri tarihe bakarsak SALLHADIN AHMEDE XANI SADI KURDI APE MUSA bu zatlar ismi bilinen diha bilmedigimiz? o gun yakindir hak yerini bulacak ve kurtler mezapotamyada butun dunyaya demokrasinin yani kuranin demokrasisini insallah uygularlar

  15. o,nun gibi büyük zatlar dururken,çocuklarımıza zerdüşttün,nemrutun soyundanız diye övünmek ne garip…

  16. her kesın okumasını tevsıye ederım kültürümüze sahıp cıkalım xanı babayı tanımayan kalmasın

  17. Ehmede Xane çağın en büyük düşünürüdür. İnsan eserlerini okudukça anlıyor. Ben 65 yaşındayım eserlerini TÜRKÇE okuduktan sonra daha iyi anlayabilmek için kürtçe öğrenmeye karar verdim. Kürt dili zorluk açısından Fransızca ile aynı seviyede olduğunu gözlemledim. keşke okullarımızda Ehmede Xani’nin eserleri okutulmuş olsaydı. çocukların eğitimine büyük faydası olurdu. Malesef okullarımızda yalnızca öğrenim öğretiliyor, ya! EĞİTİM…

  18. rahmetli ahmetı xani kürt milletinin en büyük sorunu olarak cehaleti ayrılığı feodaliteyi aşiretliği görür ve kurtuluşu inançtan birlikten beraberlikten olduğunu süyler ve hala o sorunlarımız devam ediyor

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s